Ekonomi

Tesla, elektrikli araç savaşının ortasında ekonomik aracı iptal etti

Tesla Inc. (NASDAQ:TSLA) uygun fiyatlı bir elektrikli araç (EV) üretme planından vazgeçerek, kitlelere elektrikli otomobiller sunma yönündeki orijinal misyonundan önemli bir kaymaya işaret etti.

Dahili olarak NV91 ve harici olarak H422 olarak bilinen projeyi hurdaya çıkarma kararı Tesla çalışanlarına ve tedarikçilerine iletildi ve şirket bunun yerine sürücüsüz robotaksilerin geliştirilmesine odaklanmayı tercih etti.

İptal edilen ve genellikle Model 2 olarak adlandırılan giriş seviyesi otomobilin başlangıç fiyatının 25.000 dolar civarında olması bekleniyordu. Bu, Tesla’yı şu anda Çinli elektrikli araç üreticileri tarafından bazıları 10.000 $ gibi çok daha düşük fiyatlarla sunulan araçlarla hızla doldurulmakta olan kitlesel pazar segmentinde daha doğrudan rekabet edebilecek şekilde konumlandıracaktı.

Tesla’nın CEO’su Elon Musk, daha önce önce önce lüks modeller üretme ve daha sonra karı daha uygun fiyatlı bir aile otomobili yaratmak için kullanma vizyonunu özetlemişti. Ocak ayında bu taahhüdünü yinelemiş ve 2025 yılının ikinci yarısında Tesla’nın Teksas fabrikasında uygun fiyatlı modelin üretimine başlama planlarından bahsetmişti.

Şirketin şu anda piyasada bulunan en ucuz modeli, ABD’de yaklaşık 39.000 $ perakende satış fiyatına sahip Model 3 sedan. Şu anda iptal edilen Model 2’nin Musk’ın 2030 yılına kadar 20 milyon araç satma yönündeki iddialı hedefine ulaşmada kilit bir unsur olması bekleniyordu.

İptale rağmen Tesla, Musk’ın mobilitenin geleceği olarak savunduğu bir kavram olan otonom robotaksileri geliştirmek için daha küçük bir araç platformu üzerindeki çabalarına devam edecek. Bununla birlikte, robotaksilere geçiş, daha karmaşık mühendislik talepleri ve daha yüksek yasal engeller de dahil olmak üzere kendi zorluklarını ortaya koymaktadır.

Tesla’nın uygun fiyatlı otomobil stratejisinden uzaklaşması, özellikle bütçe dostu modellerle pazar payını ele geçirmede başarılı olan BYD (SZ:002594) gibi Çinli elektrikli araç üreticilerinin yoğun rekabetinin ortasında gerçekleşiyor. Tesla’nın deneysel ve daha pahalı bir elektrikli pikap olan Cybertruck’a kitlesel pazar arabası yerine öncelik verme kararı, uygun fiyatlı EV segmentine geç girmesine katkıda bulundu.

Şirketin, özellikle yenilikçi batarya teknolojisinde gecikmeler ve üretim zorlukları yaşayan Cybertruck’a odaklanması, aracın mevcut iki versiyonunun 80.000 ila 100.000 dolar arasında fiyatlandırılmasına neden oldu. Daha uygun fiyatlı bir Cybertruck versiyonunun 2025 yılına kadar çıkması beklenmiyor.

Tesla’nın son performansı, Salı günü bildirilen teslimatlarda yıldan yıla %8’lik bir düşüşle, başlıca Çinli rakibi BYD’nin %13’lük artışının aksine, zorlanma belirtileri gösterdi. Tesla’nın hisseleri de teslimat haberleri üzerine %5 düşerek darbe aldı.

Şirket, kazaların ardından Autopilot ve Tam Otonom Sürüş sistemlerine yönelik soruşturmalar ve sürüş menzili tahminleri ile süspansiyon ve direksiyon parçası arızalarına ilişkin incelemeler de dahil olmak üzere başka zorluklarla da karşı karşıya kaldı.

Bu sorunlara rağmen Tesla, 545 milyar dolarlık piyasa değeri ile Toyota, Porsche ve Mercedes-Benz’in (OTC:MBGAF) toplam değerini aşarak dünyanın en değerli otomobil üreticisi olmaya devam ediyor. Şirketin değeri büyük ölçüde kitlesel satış beklentileri ve otonom sürüş teknolojisindeki ilerlemelerden kaynaklanıyor.

Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

-
Başa dön tuşu